ویژگی های تری دی مکس را بشناسید! | قسمت دوم

تری دی مکس ناشناخته نخواهد ماند!

معرفی ویژگی های نرم افزار تری دی مکس را در قسمت دوم آن در خدمت شما دوستان هستیم. در این قسمت از آموزش تری دی مکس ، سعی بر این است که این نرم افزار را بهتر بشناسیم. پس با پردیس گراف همراه باشید.

معرفی بیشتر ویژگی های تری دی مکس :

لیست ابزار ها و ویژگی های تری دی مکس

لیست ابزار ها و ویژگی های تری دی مکس

نرم افزار تری دی مکس در قسمت طرح بندی خود بخش هایی را دارد که به جابجایی بین رابطه ها و روند پیکربندی کمک زیادی می کند و این کار را برای طراح بسیار هموار خواهد کرد. هسته های گرافیکی این نرم افزار کیفیت تصویری و کارایی مدل شما را بهبود می بخشد. همین ویژگی باعث می شود کار کردن با داده هایی با حجم های بالا آسان شود، تکرارها بهتر و سریع تر شوند و همچنین بتوانید تصمیمات خلاقانه بهتری در مورد زمینه مدل سازی خود بگیرید.

این نرم افزار دارای یک عدد جعبه ابزار کامل از مدلینگ سه بعدی می باشد که مجسمه سازی را برای شما به ارمغان می آورد. همچنین این ویژگی نقاشی بافت ها را به همراه رابط کاربری بسیار، زیبایی می بخشد. توجه کنید این مورد به تکثیر اشیا  به صورت پارامتری کمک شایانی خواهد کرد.

خصوصیات جزئی و ویژگی های منحصر به فرد این نرم افزار :

نرم افزار تری دی مکس خصوصیات و ویژگی هایی دارد که به طراح امکان کار آسان را فراهم می آورد. در هر آموزش تری دی مکس، شما درباره این ویژگی ها و امکانات و همچنین استفاده بهینه از آنها می آموزید. قسمت رندر نرم افزار تری دی مکس دارای تکرار های موثرتری می باشد. دلیل این گفته این است که وقتی شما اقدام به تغییرات زیاد در نور پردازی دوربین و اشکال هندسی و مواد می کنید به سرعت بروز رسانی انجام می شود.

یکی از مشکلاتی که برای معماران در هر ویدیو انیمیشنی حال چه فیلم باشد و چه بازی، خلق کردن کاراکترهای قابل درک و باور است. رفع چنین مشکلی بسیار حیاتی است، زیرا تا زمانی که مخاطبان با کاراکتر ها ارتباط برقرار نکنند در واقع امکان موفقیت وجود ندارد و پروژه ناموفق خواهد بود.

همزاد پنداری با کاراکتر ها امری ضروری است. نرم افزار تری دی مکس این مشکل را برطرف و تا حد زیادی تسهیل کرده است. به کمک نرم افزار تری دی مکس کاراکتر ها سریع حرکت می کنند، می توانندک اربر و مخاطب را  گول بزنند و کجی های آنها واقعی تر به نظر برسد.

آشنایی با اصطلاحات و ویژگی های تری دی مکس :

معماران و گرافیست ها از طریق این برنامه برای پیش نمایش بنا ها می‌توانند استفاده کنند. در واقع کاربرد دیگر این نرم افزار در معماری تبدیل پلان های ساده به صورت سه بعدی است.  این نرم‌افزار همچنین از ترسیمات انجام شده در پلان هم پشتیبانی می کند که برای معماران بسیار با اهمیت است. توسط این نرم افزار Interior and Exterior Design را هم می‌توان طراحی کرد. با خروجی گرفتن از طرح می توان سازه های ساخته شده را قبل از اجرا مشاهده کرد و نواقص آن را از بین برد.

مدلینگ(مدل سازی یا سه بعدی سازی) :

مدلینگ طرح پله در 3D Max

مدلینگ طرح پله در ۳D Max

به این مورد ۳D نیز می‌گویند و ابتدایی ترین مرحله کار با نرم افزار تری دی مکس می باشد. این ویژگی در واقع همان مرحله تبدیل یک تصویر دو بعدی به سه بعدی می باشد. برای اینکه بتوانیم این مورد را بیشتر برای شما شرح دهیم به مثال ما توجه کنید.

فرض کنید شما به عنوان یک طراح یک نقشه ساختمانی دارید، در ابتدا شما دیوارهای این ساختمان را ارتفاع می‌دهید. سپس شکل در و پنجره و سقف را طراحی می کنید و در آخر کار با نرم افزار می توانید داخل اتاق ها را ببینید؛ بنابراین یک نقشه دو بعدی را تبدیل به یک ساختمان کردید که سه بعدی می باشد.

متریال (مصالح) :

 وقتی شما موضوع را سه بعدی کردید باید به نرم افزار فرمان این را بدهید که مثلاً دیوارهای ساختمان چه رنگی باشد یا از چه جنسی ساخته شده باشند. اکثراً این مسأله به صورت پیش فرض در خود تری دی مکس وجود دارد. گاهی اوقات بعضی ها هم آن را به وجود می آوردند.

رندینگ از ویژگی های تری دی مکس :

آموزش نورپردازی در تری دی مکس

آموزش نورپردازی در تری دی مکس

زمانی که  یک نمونه  را سه بعدی کردید و به آن مساله نیز دادید در نهایت باید نوری را برای آن در نظر بگیرید. در این زمان وقت آن رسیده تا نرم افزار شروع به شبیه سازی نور و مصالح کند. یعنی نمونه را به واقعیت نزدیک تر کند. در این قسمت نرم افزار تمام قسمت‌های مصالح، نور و سایه، فرورفتگی ها، رنگ ها و… محاسبه می کند تا طرح ساخته شده کاملاً واقعی و قابل درک برای مخاطب گردد. لازم به ذکر است که این مرحله بسیار وقت گیر است.

نرم افزار تری دی مکس دارای روش های گوناگون برای ساخت مدل می‌باشد که توسط ویرایشگرهای متفاوت و قدرتمند به کاربر این امکان را می دهد که به راحتی مدل سازی کند. در نرم افزار تری دی مکس سه روش اصلی برای مدل سازی وجود دارد:

  1. Mesh polygon Modeling
  2. Patch Modeling
  3. NURBS Modeling

 دو تکنیک پر کابرد در مدل سازی تری دی مکس

  • Box Modeling :
    این تکنیک بیشتر در صنعت بازی سازی مورد استفاده قرار می گیرد. در این تکنیک در وجوه و گره های یک حجم سه بعدی ساده تغییرات ایجاد می کنند تا جعبه یا کره ای به شکل سه بعدی به نظر برسد.
  • Surface Modeling :
    ترسیم دو بعدی شکل ابتدا توسط خطوط دو بعدی در Spline انجام می گیرد و سپس در محل قرارگیری گره های آن تغییراتی به وجود می آید تا به صورت سه بعدی در بیاید.
  • Camera :
    از این مورد برای نحوه ثابت کردن دوربین و همچنین انیمت کردن فضا استفاده می شود.
  • Lighting :
    این مورد نورپردازی در محیط سه بعدی تری دی مکس می باشد. کار با موتور های Raytraced همچنین نورهای موضعی و مستقیم انواع سایه ها نورهای فتوگرامتریک و… می باشد.
    از ویژگی های این مورد می توان: نقاط قوت و ضعف های کنترل های استاندارد، درک به استفاده از نور های مستقیم، اضافه کردن Shadow Map به صحنه رندر، استفاده از سایه های Raytraced در تری دی مکس، استفاده از سایه های پیشرفته، انواع نور تنظیمات تخصصی نور های نقطه ای و… را مثال زد.

سخن آخر پردیس گراف:

پردیس گراف در این مطلب خصوصیات و ویژگی‌های نرم افزار تری دی مکس را به صورت دقیق برای شما دوستان بازگو کرد. دقت کنید که کیفیت پروژه انجام شده به سرعت عمل شما در کار با این نرم افزار بستگی دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاه خود را ارسال نمایید